IJs in Ermelo | Curling Cup 2021
16172
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16172,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive

Curling Cup 2021

Iedereen kan het en het is nog gezellig ook! Deze winter organiseren we de Curling Competitie op de overdekte ijsbaan op ’t Weitje in Ermelo. Het beloven spannende en vooral gezellige avonden te worden op de baan en in het curlingcafé. Kijken is leuk maar meedoen nog leuker! Kom ook samen met je collega’s, vrienden of familie.

De competitie

Jouw team bestaande uit 3 tot 5 personen speelt mee op één van de avonden tijdens de voorrondes. Tijdens zo’n avond wordt jouw team ingedeeld in een poule. In jouw poule speelt het team een aantal wedstrijden. Uit elke poule komt 1 poulewinnaar voort. Is jouw team poulewinnaar dan speel je op de finale avond. Tijdens de finale spelen de poulewinnaars om de winst en mooie prijzen!

Tijd en data

Binnenkort wordt er meer informatie bekend gemaakt over het aanmelden, de data & procedures. Hou onze social media en deze pagina in de gaten voor de laatste updates.

Spelregels

We hebben drie curlingbanen waarop twee teams tegen elkaar spelen. Eén team speelt met de rode stenen en het andere team met de blauwe. Het doel is om zoveel mogelijk punten te scoren door de stenen in het centrum van de cirkels in het ijs te krijgen. Het team met de meeste punten is poulewinnaar en gaat door naar de finaleavond.

De spelregels

Teamsamenstelling
Het ideale curlingteam bestaat uit 4 spelers in verband met de 4 te werpen stenen. Een team bestaat uit 1 teamcaptain, 1 speler en 2 vegers. Bestaat je team uit 3 personen, dan gooit één speler twee keer. Bestaat je team uit 5 of 6 personen, dan zal je moeten rouleren.

Spelverloop
• De teams schuiven om en om een steen. Elk team schuift 4 stenen per wedstrijd. Binnen de speeltijd mogen de teams zoveel wedstrijden spelen als de tijd toelaat. Hoe meer wedstrijden, hoe meer punten.
• Elk teamlid schuift 1 steen. Bestaat een team uit 3 personen, dan schuift 1 speler 2 keer. Bestaat je team uit 5 of 6 personen, dan zal er gerouleerd moeten worden.
• Bij elke worp mogen 2 willekeurige teamleden vegen.
• De steen wordt vanaf de werplijn in één keer naar de cirkels geschoven.
• De stenen van het ene team mogen door die van de tegenstander bewogen of weg-gekaatst worden.
• Aan het einde van de wedstrijd worden alle behaalde wedstrijdpunten bij elkaar opgeteld door de scheidsrechter. Zie verder puntentelling.

Speelronde / speeltijd
• Elk team wordt ingedeeld in een poule.
• Er wordt gespeeld volgens een speelschema bestaande uit een aantal speelrondes op één avond.
• Elke speelronde duurt 8 minuten.
• In een speelronde van 8 minuten kunnen één of meerdere wedstrijden gespeeld worden.
• Alle stenen die buiten de speeltijd worden gegooid tellen niet mee (glijdende stenen wel).
• Alleen een volledig afgeronde wedstrijd telt mee voor de wedstrijdscore.
• De hoofdscheidsrechter telt af met 10 seconden als de 8 minuten voorbij zijn.
• Er zit tussen elke speelronde 2 minuten tijd voor de baanwissel.
• Op finaleavond duurt elke speelronde 6 minuten en de finales om de 3e/4e en de 1e/2e plaats worden op 8 minuten gespeeld.


Puntentelling
• Alleen de stenen in de cirkel kunnen punten opleveren.
• Iedere steen binnen de cirkel levert 1 punt op.
• De steen die het dichtst bij het centrum van de cirkel ligt krijg 2 extra punten (dus bij elkaar 3 punten).
• Maximaal kan een team dus 6 punten (3+1+1+1) krijgen per wedstrijd.
• Aan het einde van elke wedstrijd worden alle behaalde wedstrijdpunten genoteerd door de scheidsrechter.
• Aan het einde van de 8 minuten speeltijd worden alle behaalde wedstrijdpunten opgeteld door de scheidsrechter en doorgegeven aan de wedstrijdleiding.
• Het team dat aan het einde van de speelavond de meeste punten heeft gescoord in zijn poule is poulewinnaar en gaat door naar de finaleavond!
• Is er aan het einde van de poulefase sprake van een gelijkspel dan wordt er een ‘tie-break’ gespeeld. De teams tossen (of dobbelen bij 3 of meer teams) wie er mag beginnen. Van elk team mogen 3 spelers elk 1 schijf werpen op een lege baan. Het team met de meeste punten wint en is poulewinnaar. Is het dan alsnog gelijkspel, dan mag 1 speler per team 1 schijf werpen op een lege baan. De schijf die het dichtst bij het centrum van de cirkels ligt wint (ongeacht of de schijven in de cirkel liggen) en is poulewinnaar.

LET OP!
• 
In de volgende gevallen is de geschoven steen ongeldig EN wordt deze uit het spel genomen. Deze steen mag niet opnieuw gegooid worden: 

  1. Als de speler met zijn voeten over de werplijn komt bij vertrek van de steen.
  2. Als een steen na het schuiven voor de kritische lijn blijft liggen.
  3. Als een bezem de steen raakt.
  4. Als een steen kantelt tijdens het schuiven en op z’n zij verder glijdt.
  5. Als een steen de achterwand raakt.
  6. Als er een buikschuiver wordt gemaakt.

• In onvoorziene situaties waarin dit reglement niet voorziet, beslist de wedstrijdleiding.
• De wedstrijdleiding heeft altijd gelijk.  

 

Kledingtips

Geen speciale kleding is nodig maar het is verstandig om je warm aan te kleden en draag sportieve schoenen. Gympen of loopschoenen hebben vaak grip genoeg op het ijs. Zorg dat de zool schoon is anders verlies je loszittend vuil op het ijs. Liever geen schoenen met dikke/grove profielzolen. Het horecagedeelte wordt verwarmd maar op het ijs is het fris.

Hier is het 3-1 (3 punten voor de gele steen die het dichtste bij het centrum ligt en 1 punt voor de rode steen die in de cirkel ligt).

In dit voorbeeld is het 5-1 voor team rood (3 punten voor de eerste rode steen in de cirkel en 2 punten voor de twee volgende rode stenen in de cirkel, de gele steen raakt de cirkel nog net en levert 1 punt op). 

Hier is het 3-3 (3 punten voor de gele steen die het dichtste bij het centrum ligt en 3 punten voor de rode stenen binnen de cirkel).  

In dit voorbeeld is het 3-0 voor rood (3 punten voor de enige steen binnen de cirkel).