IJs in Ermelo | Bidfood Curling Cup 2019
16172
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16172,tribe-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive

Bidfood Curling Cup 2019

Iedereen kan het en het is nog gezellig ook! Deze winter organiseren we de Bidfood Curling Competitie op de overdekte ijsbaan op ’t Weitje in Ermelo. Het beloven spannende en vooral gezellige avonden te worden op de baan en in het curlingcafé. Kijken is leuk maar meedoen nog leuker! Kom ook samen met je collega’s, vrienden of familie.

De competitie

Jouw team bestaande uit 3 tot 5 personen speelt mee op één van de avonden tijdens de voorrondes. Tijdens zo’n avond wordt jouw team ingedeeld in een poule. In jouw poule speelt het team een aantal wedstrijden. Uit elke poule komt 1 poulewinnaar voort. Is jouw team poulewinnaar dan speel je op de finale avond. Tijdens de finale spelen de poulewinnaars om de winst en mooie prijzen!

Tijd en data

De voorrondes zijn op woensdag 4 december, donderdag 12 december, dinsdag 17 december en woensdag 18 december. De finaleavond is op donderdag 2 januari 2020. De eerste wedstrijden starten om 19:00 uur en de avonden duren tot maximaal 22:30 uur. Vijftien minuten van tevoren aanwezig zijn is prettig en publiek is natuurlijk welkom! Op de 4 avonden spelen er 18 of 21 teams per avond in een poule van 6 of 7. Elke wedstrijd duurt 7 of 8 minuten en daartussen 2 minuten baanwissel. De poulewinnaars gaan door naar de finale avond.

 

Tussen de wedstrijden door kan je in het curlingcafé terecht voor een hapje en een drankje. De speeldatum van jouw team wordt medio 20 november op onze website gepubliceerd.

Spelregels

We hebben drie curlingbanen waarop twee teams tegen elkaar spelen. Eén team speelt met de rode stenen en het andere team met de blauwe. Het doel is om zoveel mogelijk punten te scoren door de stenen in het centrum van de cirkels in het ijs te krijgen.

De spelregels

Teamsamenstelling
Het ideale curlingteam bestaat uit 4 spelers in verband met de 4 te werpen stenen. Een team bestaat uit 1 teamcaptain, 1 speler en 2 vegers. Bestaat je team uit 3 personen, dan gooit één speler twee keer. Bestaat je team uit 5 of 6 personen, dan zal je moeten rouleren.

Spelverloop
• De teams tossen (kop of munt) wie er mag beginnen.
• De teams schuiven om en om een steen. Elk team schuift 4 stenen per wedstrijd.
• Elk teamlid schuift 1 steen. Bestaat een team uit 3 personen, dan schuift 1 speler 2 keer. Bestaat je team uit 5 of 6 personen, dan zal er gerouleerd moeten worden.
• Bij elke worp mogen 2 willekeurige teamleden vegen.
• De steen wordt vanaf de werplijn in één keer naar de cirkels geschoven.
• De stenen van het ene team mogen door die van de tegenstander bewogen of weg-gekaatst worden.
• Na 8 stenen (vier rood en vier blauw) wordt de wedstrijdscore bepaald. Zie puntentelling.

Speelronde / speeltijd
• Elk team wordt ingedeeld in een poule.
• Er wordt gespeeld volgens een speelschema bestaande uit een aantal speelrondes op één avond.
• Elke speelronde duurt 8 minuten.
• In een speelronde van 8 minuten kunnen één of meerdere partijtjes gespeeld worden.
• Alle stenen die buiten de speeltijd worden gegooid tellen niet mee (glijdende stenen wel).
• Alleen een volledig afgeronde wedstrijd telt mee voor de wedstrijdscore.
• De hoofdscheidsrechter telt af met 10 seconden als de 8 minuten voorbij zijn.
• Er zit tussen elke speelronde 2 minuten tijd voor de baanwissel.


Puntentelling
• Alleen de stenen in de cirkel kunnen punten opleveren.
• De steen die het dichtst bij het centrum van de cirkel ligt krijg 3 punten.
• Voor iedere volgende steen die dichter bij het centrum ligt (maar binnen de cirkel) dan een steen van de tegenstander, krijgt men 1 punt extra.
• Maximaal kan een team dus 6 punten (3+1+1+1) krijgen per wedstrijd.
• Er is dus maar één team die punten krijgt per wedstrijd.
• Aan het einde van de 8 minuten speeltijd worden alle behaalde wedstrijdpunten opgeteld en de totaalscore wordt door de scheidsrechters doorgegeven aan de wedstrijdleiding.
• Het team dat aan het einde van de speelavond de meeste punten heeft gescoord in zijn poule is poulewinnaar en gaat door naar de finaleavond!
• Is er aan het einde van de poulefase sprake van een gelijkspel dan wordt er een ‘tie-break’ gespeeld. De teams tossen (of dobbelen bij 3 of meer teams) wie er mag beginnen. Van elk team mag 1 speler 1 schijf werpen. De schijf die het dichtst bij het centrum van de cirkels ligt wint (ongeacht of de schijven in de cirkel liggen) en is poulewinnaar.

 

Kledingtips
Geen speciale kleding is nodig maar het is verstandig om je warm aan te kleden en stevige schoenen met stroeve zolen aan te doen. Het schaatscafé wordt verwarmd maar op het ijs is het fris.

 

Let op!
In de volgende gevallen is de geschoven steen ongeldig EN wordt deze uit het spel genomen. Deze steen mag niet opnieuw gegooid worden:
 Als de speler met zijn voeten over de werplijn komt bij vertrek van de steen.
 Als een steen na het schuiven voor de kritische lijn blijft liggen.
 Als een bezem de steen raakt.
 Als een steen kantelt tijdens het schuiven en op z’n zij verder glijdt.
 Als een steen de achterwand raakt.
 Als er een buikschuiver wordt gemaakt.
 Een steen die de zijlijn raakt telt.
 In onvoorziene situaties waarin dit reglement niet voorziet, beslist de wedstrijdleiding.
 De wedstrijdleiding heeft altijd gelijk.

Hier is het 3-0 voor team geel (3 punten voor de steen die het dichtste bij het centrum ligt).

In dit voorbeeld is het 5-0 voor het team rood (3 punten voor de eerste steen in de cirkel en 2 punten voor de twee volgende stenen in de cirkel die dichterbij het centrum liggen dan de gele stenen).

Hier is het 3-0 voor team geel (3 punten voor de steen die het dichtste bij het centrum ligt). Rood ligt met 3 stenen binnen de cirkel maar die tellen niet mee. 

In dit voorbeeld is het 3-0 voor rood (3 punten voor de enige steen binnen de cirkel).